Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
EN PL
e-commerce strony www
i aplikacje mobilne
kampanie
digitalowe

W.Legutko

Branding, strona internetowa

Lider rynku nasion i cebulek ogrodniczych

Marka W. Legutko została założona ponad 30 lat temu przez dr inż. Wiesława Legutko. Dziś jest ona liderem w produkcji nasion i cebulek ogrodniczych w Polsce. Kiedy 2 lata temu rozpoczynaliśmy współpracę z inicjatywy pani prezes Joanny Legutko, firma posiadała silną pozycję rynkową, ale chciała wykonać znaczący krok w przyszłość. Wspólnie z Grant Thornton, reprezentowanym przez partnera Małgorzatę Kuik, rozpoczęliśmy projekt strategiczno-kreatywny mający na celu szybki wzrost wartości marki W.Legutko.

Od tego zaczynamy

Tak złożone projekty zawsze zaczynamy od analizy sytuacji wyjściowej – identyfikacja faktycznych potrzeb marki jest kluczowa dla powodzenia całego procesu. Opracowanie analizy działań konkurencji, dokonanie segmentacji rynku, wskazanie wizerunkowych benchmarków umożliwiło nam świadome wejście w temat a osobom odpowiedzialnym za kształtowanie marki po stronie W.Legutko, pozwoliło usystematyzować wiedzę i spojrzeć na to, co tak dobrze znają z innej perspektywy.

Audyt otoczenia zewnętrznego to wyzwanie, ale nie tak trudne jak spojrzenie do wnętrza organizacji. Ocena poszczególnych obszarów działania firmy budzi czasami silne emocje. Nieoceniona jest tu otwarta postawa wszystkich zainteresowanych stron i zrozumienie, że wskazywanie miejsc wymagających pracy to nie krytyka a punkt wyjścia dla dalszych prac.

W przypadku marki W.Legutko miejscem tym okazała się przede wszystkim sfera wizualna. W naszej ocenie mało nowoczesny branding marki oraz generalny brak graficznej spójności wynikający z realizacji różnych projektów w systemie ad hoc, uniemożliwiały marce realizację jej potencjału, zwłaszcza na gruncie rozpoznawalności. Dla właścicieli marki to nigdy nie jest łatwe, ale tym razem decyzja była szybka i jednoznaczna – całkowity rebranding.

Robimy rebranding

Rebranding tak dojrzałej marki, obecnej na tylu polach ekspozycji nie może odbyć się z dnia na dzień. To proces, który biorąc pod uwagę specyfikę rynku trwać będzie latami. Ale od czegoś musi się zacząć – w tym przypadku od logotypu. Nazwa marki pozostała niezmieniona, za to jej znak zmienił się zupełnie. Zyskał sygnet bezpośrednio nawiązujący do branży, w symbol rośliny dodatkowo wpisana została litera <L>. Wybrane zostały także kolory charakterystyczne dla marki – silnie związany z rynkiem zielony oraz fiolet wyróżniający ją na tle konkurencji. Dla zachowania wizualnej spójności na dalszych etapach prac zasady wykorzystania logotypu zostały skodyfikowane w Księdze Znaku.

30 lecie firmy było idealną okazją aby poinformować otoczenie o nadchodzących zmianach. W tym celu powstał dedykowany znak graficzny, już w nowej stylistyce. Następnie, aby sukcesywnie przyzwyczajać odbiorców do nowej identyfikacji wizualnej, na stronie pojawił się interaktywny logotyp z możliwością odsłonięcia tego nowego.

 

Wizualna spójność

Na etapie analizy sytuacji wyjściowej, jednym z głównych zdiagnozowanych problemów marki okazał się brak wizualnej spójności. Decyzja o rebrandingu łączyła się z silną potrzebą zmiany tego stanu rzeczy. Po zaakceptowaniu Księgi Znaku rozpoczęliśmy etap kompleksowego projektowania różnych elementów identyfikacji marki, z dużym naciskiem na ich spójność.

 

Identyfikacja produktów

Dla W.Legutko najważniejszym polem ekspozycji marki jest opakowanie produktu. Portfolio produktowe marki jest bardzo szerokie, znajduje się w nim ponad 4000 SKU. Podjęcie decyzji o całkowitej przebudowie tak złożonej struktury nie było dla decydentów łatwe, ale odważnie podchodząc do sprawy postanowili oni zmienić nie tylko wizualizację, ale cały model budowy portfolio.

 

 

Do tej pory produkty sprzedawane były w seriach tworzonych według różnych przesłanek. Serie często stawały się subbrandami a nawet samodzielnymi brandami bez wyraźnego związku z marką główną. W serii funkcjonować mogły nasiona różnych roślin, przez co zdarzało się, że produkty dublowały się w różnych seriach. Komplikowało to wiele procesów, przede wszystkim utrudniało potencjalnemu klientowi odnalezienie szukanego produktu.

 

Portfolio po zmianach w większości funkcjonuje w modelu monolitycznym. Oznacza to, że na większości opakowań znajduje się ten sam układ charakterystycznych elementów graficznych. Produktu podzielone zostały na główne działy: nasiona, wegetatywne części roślin, środki ochrony roślin. W każdym dziale wyodrębnione zostały główne kategorie (np. warzywa, zioła, trawy) – wyszliśmy tu z założenia, że kupujący szuka określonego rodzaju rośliny (np. zakłada ogródek warzywny) i z jego punktu widzenia łatwiej jest szukać wśród wszystkich warzyw, pożądanych gatunków. I typów produktu. W.Legutko posiada w swojej ofercie oprócz standardowych nasion także produkty złożone (jak nasiona na taśmie, na krążku, otoczkowane, zaprawiane). Specjalne typy produktów stały się podkategoriami, które w sposób krzyżowy przechodzą przez kategorie główne. W ten sposób kupujący odszukując wśród warzyw nasion ogórka może wybrać czy chce formę prostą, otoczkowaną, czy może na taśmie.

 

Na opakowaniu cała ta skomplikowana struktura została skodyfikowana w możliwie prostej formie – wprowadziliśmy kod kolorystyczny wyróżniający kategorie główne oraz stworzyliśmy system oznaczeń dla podkategorii. Całości dopełnia atrakcyjne zdjęcie rośliny w tle.

Wyjątek stanowią wybrane serie cebulek kwiatowych – są to produkty o nieco inne specyfice, przez co wymagały nieco innego podejścia do budowy opakowania. Z monolitycznego układu wyłączona została także seria produktów dla dzieci – weszła ona w strukturę subbrandu #ZDROWOROSNA.

 

Materiały promocyjne

Nowa szata graficzna dla tak szerokiego portfolio oznacza gigantyczną pracę dla projektantów. Przygotowanie projektów kilku tysięcy opakowań dla konkretnych produktów wymaga także specjalistycznej wiedzy ogrodniczej. A to nie wszystko, ten typ opakowań wymaga także standów i różnego typu ekspozytorów oraz bardzo obszernego katalogu produktowego. Prace graficzne postanowiliśmy realizować wspólnie.

 

Naszym zadaniem było zaprojektowanie opakowań wzorcowych dla wszystkich typów produktów z portfolio marki. Po ich akceptacji przygotowaliśmy przewodnik dla działu graficznego W.Legutko i przeprowadziliśmy szkolenie, podczas którego dokładnie wyjaśniliśmy zasady działania. Podobnie w przypadku katalogu – po zaprojektowaniu kilkudziesięciu stron wzorcowych, opracowanie dalszych kilkuset powierzyliśmy pracownikom naszego Klienta.

Ten model pracy bardzo dobrze się sprawdził – jego efekty zostały bardzo entuzjastycznie przyjęte na Targach Ogrodniczych Gardenia.

 

Strona www

Nasiona on-line

Rynek nasion i cebulek to nie tylko sklepy ogrodnicze. Jest to branża, która bardzo intensywnie się rozwija. Tradycyjne kanały sprzedaży są dominowane przez te nowoczesne, coraz większe znaczenie odgrywa także sprzedaż on-line.

Marka, która chce być rynkowym liderem nie może sobie pozwolić na ignorowanie trendów. Wychodząc im naprzeciw W.Legutko systematycznie rozwija swoje platformy on-linowe. Marka już od lat posiada swój e-sklep, który nieustannie udoskonala. W wyniku naszej współpracy powstała osobna strona firmowa z podziałem na sekcje b2b (dostępną po zalogowaniu) oraz b2c dedykowaną dla hobbystów szukających porad i inspiracji ogrodniczych.

 

Nowoczesna komunikacja

Nowoczesna strona www w branży ogrodniczej wyróżnia markę, ale to nie wszystko. Siłę jej przekazu zwiększają nowoczesne formy komunikacji. Dla marki W.Legutko zrealizowaliśmy szereg krótkich, ale treściwych materiałów video. Jest to forma, która przemawia mocniej niż statyczny obraz i tekst – pozwala pełniej przekazać klimat i przesłanie marki.

 

Polubić nasiona

Obecność on-line to konieczność, możliwość zakupu produktów przez internet jest przez odbiorców wymagana. Obecność w mediach społecznościowych wymagana nie jest, ale jak się okazuje to doskonały kanał komunikacji z klientami także w branży ogrodniczej. Liczymy, że przyjemny klimat i ciekawy kontent będzie przyciągał coraz więcej odbiorców, skupiając wokół marki społeczność entuzjastów ogrodnictwa. Także w tym przypadku relatywnie często korzystamy z formatu video – filmy kierujemy zarówno do dorosłych odbiorców (eksperckie instruktaże z cyklu #PIEKNIEROSNA), jak i do dzieci (materiały edukacyjne i relacje z akcji #ZDROWOROSNA).

 

Co dalej

Projekt realizowany z marką W.Legutko liczmy już w latach. Rebranding marki wszedł w fazę wymiany wszystkich materiałów użytkowych i promocyjnych na nowe. Na rynku pojawiają się już produkty w nowych opakowaniach. Za zmianami nadążać musi także wnętrze organizacji. Wspólnie wypracowaliśmy nową strukturę organizacyjną działu marketingu oraz standardy pracy, którymi będzie się on kierował. Przy tak intensywnym rozwoju nieodzowne są nowoczesne narzędzia zarządzania projektami (Monday jest tu naszym numerem jeden) oraz jasne zasady systematycznej archiwizacji materiałów. Z takim wsparciem nie ma rzeczy niemożliwych;).

 

Dalej, dalej

Dział marketingu i dział sprzedaży… jak jing i jang – trwać powinny w harmonii;). Jest to element konieczny dla rynkowego sukcesu marki. Dobra komunikacji i wzajemne zrozumienie wydają się oczywistością, ale często właśnie na tym polu pojawiają się problemy. Aby rozwiązać te obecne i uniknąć możliwie dużo tych przyszłych zorganizowaliśmy szkolenie dla działu handlowego. Jego owoce ocenić będzie można w nadchodzącym sezonie:).

 

#ZDROWOROSNA 2022

#ZDROWOROSNA to linia produktów W.Legutko stworzona z myślą o dzieciach – to kompletne zestawy do uprawy roślin oraz bezpieczne akcesoria ogrodnicze dla najmłodszych. W 2022 roku pojawił się pomysł uruchomienia (pod tą samą nazwą) akcji społeczno-edukacyjnej, mającej na celu popularyzację wiedzy ogrodniczej wśród dzieci.

Pierwsza edycja akcji skierowana była do dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Dla klas oraz grup przedszkolnych, które zgłosiły swój udział przygotowane zostały darmowe pakiety edukacyjne zawierające materiały potrzebne do przeprowadzenia lekcji pokazowej. W jej trakcie każde dziecko mogło samodzielnie wysiać w doniczce pełen witamin koperek oraz dowiedzieć się wielu ciekawych i przydatnych informacji o uprawie roślin. Akcji edukacyjnej towarzyszył konkurs dla dzieci, w którym główną nagrodą było spotkanie z jednym z laureatów ostatnich sezonów popularnego programu MasterChef Junior.

Efekty? W akcji wzięło udział 1.360 szkół i przedszkoli. Do poszczególnych klas i grup trafiło 5.140 pakietów edukacyjnych. A co najważniejsze 153.000 doniczek zostało wysianych przez dumne z tego faktu dzieci:).

 

#ZDROWOROSNA 2023

Na początku 2023 roku wystartowała druga edycja akcji #ZDROWOROSNA. Tym razem rozszerzyliśmy jej zasięg. Oprócz grup przedszkolnych i klas I-III udział wziąć mogą starsze klasy oraz różnego rodzaju placówki edukacyjne (np. świetlice lub domy kultury). Idea akcji została zachowana – chcemy pokazać dzieciom jak przyjemna i satysfakcjonująca jest uprawa roślin, zasiać ziarenko pasji udowadniając, że ogrodnikiem może być każdy, niezależnie od wieku.

Oprawa II edycji została nieco zmodyfikowana. W miejsce twarzy znanych z programu MasterChef pojawiły się postacie superbohaterów, wnoszące nową energię i inspirację do rozwoju komunikacji wokół akcji na różnych polach.

Efekty? Na podsumowanie musimy jeszcze poczekać (akcja skończy się pod koniec maja), ale… w pierwsze dwa tygodnie wydaliśmy ponad 5000 pakietów edukacyjnych:).

 

Loteria #ZDROWOROSNA

Drugiej edycji akcji #ZDROWOROSNA towarzyszy loteria. Postawiliśmy w niej na prosty mechanizm i mnogość szans na wygraną. Na szczęśliwców czekają zestawy Ogrodowego Superbohatera, hulajnogi Micro mini, aparaty Instax mini oraz rodzinne wycieczki do parku rozrywki Majaland Kownaty. Wszystkie to z listy dziecięcych marzeń;).

  • Sprawnie działająca komunikacja marketingowa
  • Znaczny wzrost przychodów
  • Silna rozpoznawalność marki
  • Umocnienie pozycji lidera w swoim segmencie

W tym przypadku obowiązki organizatora wzięliśmy na siebie. Całą akcją zajmujemy się kompleksowo – od opracowania jej koncepcji, poprzez obsługę prawną, promocję, po logistykę nagród i kontakt z uczestnikami.

Nasza współpraca z marką W.Legutko

Projekt, który realizujemy z marką W.Legutko już dawno przestaliśmy określać tym mianem. To wielopłaszczyznowa współpraca, której efekty cieszą nas jak własne sukcesy. A jakie to efekty?

Mamy nadzieję, że przed nami jeszcze wiele wspólnych wyzwań. Żadna ze stron nie lubi spoczywać na laurach;).

Skontaktuj się z nami

Zadzwoń do nas

Poznań
+48 722 030 040

Warszawa
+48 22 223 66 32

Odwiedź nas

Poznań:
ul. Zwierzyniecka 3

Warszawa:
ul. Franciszka Klimczaka 1
(Royal Wilanów)

Dane firmy

eFresh Sp. z o.o.
NIP: 782 241 32 81
KRS: 0000291087
REGON: 300563219
ul. Zwierzyniecka 3
60-813 Poznań

    Wyślij zapytanie

    Załącz brief

    (Załączenie briefu nie jest obowiązkowe.)


    * wymagane pola formularza