„Porzucony koszyk” w e-sklepach – jakie są jego przyczyny?

„Porzucony koszyk” w e-sklepach – jakie są jego przyczyny?


Czy wiesz, że blisko 70% klientów porzuca koszyk i ostatecznie rezygnuje z dokonania zakupu? Zjawisko to staje się plagą w branży ecommerce, co ma przełożenie na obniżenie zysków e-sklepów. Jaki więc kierunek należy obrać, aby zmniejszyć częstotliwość występowania tego zjawiska?

Określenie „porzucony koszyk” dotyczy sytuacji, w której klient dodaje produkty do wirtualnego koszyka, jednak ostatecznie nie finalizuje zamówienia. Żeby poznać powody takiego stanu rzeczy, niezbędna jest szczegółowa analiza zachowań klientów w konkretnym sklepie.

Trudno jest jednoznacznie wskazać przyczyny takich działań, ponieważ jest to często problem indywidualny. Można jednak wskazać przeszkody, z którymi najczęściej borykają się klienci, a jest ich kilka.

Problematyczna rejestracja

Budowanie sklepów online powinno być wysoce przemyślane, również pod kątem komfortu ich użytkowania. Dlatego też ciągle dziwi konieczność rejestracji w danym e-sklepie, co często zniechęca do dalszych zakupów. Sama myśl o wypełnianiu długich formularzy oraz obawy dotyczące napływającego spamu po dokonaniu rejestracji, sprawiają, że klienci decydują się na zakup u konkurencji.

Najlepszym rozwiązaniem jest pozostawienie klientom możliwości wyboru: dokonania zakupu bez konieczności rejestracji, możliwość zalogowania się na wcześniej założone konto, lub też rejestracja, gdy klient odwiedza sklep po raz pierwszy.

Warto w nienachalny sposób nakłaniać odwiedzających do rejestracji – wystarczy w zwięzłej formie zakomunikować o korzyściach z niej wynikających oraz zapewnić, ze nie zajmie ona dużo czasu.

Kłopoty z dostawą i wysyłką

Pod tym pojęciem rozumie się brak pożądanej przez klienta formy dostawy zamówienia, lub też zbyt długi jej termin. Jest to problem związany bezpośrednio z biznesem i znalezieniem innych partnerów świadczących usługi dostarczania przesyłek, a nie z samym projektem e-sklepu. Duża liczba porzuceń koszyka związana jest z sytuacjami, w których klient dopiero na ostatnim etapie składania zamówienia jest informowany o kosztach związanych z wysyłką. Różnego rodzaju ukryte koszty powodują nie tylko rezygnację z zakupów, ale także mają wpływ na budowanie negatywnego wizerunku firmy.

Liczne badania udowodniły, że klienci częściej finalizują transakcję, gdy sklep oferuje im darmową wysyłkę. Oczywiście nie zawsze istnieje taka możliwość, dlatego też warto brać udział w akcjach typu „dzień darmowej dostawy.”

Brak informacji o zwrotach

Informacje dotyczące zwrotów są absolutną podstawą w szczególności na stronach, które sprzedają ubrania (ale nie tylko). Nieraz przecież zdarza się, rozmiar, który zamówiliśmy jest niewłaściwy. I co w takiej sytuacji zrobić?

Aby zapobiec opuszczenia przez klienta sklepu, należy powiadomić go o możliwości zwrócenia zakupionego produktu oraz o warunkach reklamacji.

Tego typu informacje warto umieszczać w widocznym miejscu, żeby nie było mowy o ich przeoczeniu. Tworzy to profesjonalny wizerunek sklepu oraz podnosi zaufanie klienta, który chętniej dokona zakupu, mając świadomość, że w razie czego, nie będzie miał problemów z ewentualnym zwrotem towarów.

Efekt porzuconego koszyka jest zjawiskiem niezwykle częstym. Profesjonalne budowanie sklepów online stanowi gwarancję rosnącej liczby transakcji oraz zapobiegania temu zjawisku.

Umiejętnie zaprojektowany e-sklep ma przełożenie na wyższą satysfakcję odwiedzających, którzy chętnie będą polecać go innym internautom. Inwestycja w profesjonalny system ecommerce zwraca się niezwykle szybko, dlatego też warto zadbać o wysoki poziom jego funkcjonalności.

 

+ There are no comments

Add yours