E-sklepy przyjazne konsumentom – charakterystyka

E-sklepy przyjazne konsumentom – charakterystyka


Polscy internauci mają coraz większe wymagania w kwestii dokonywania zakupów w sieci. Dziś nie wystarczy już promocja w Internecie, czy bogaty asortyment e-sklepu. Liczy się coś więcej. Coś, co sprawi, że klient poczuje się wyjątkowy i chętnie będzie wracał.

Firmy funkcjonujące w branży ecommerce przeżywają teraz prawdziwy rozkwit. Szacuje się, że 2015 roku ich liczba przekroczyła 22 tysiące i stale rośnie. Ponad połowa polskich internautów chociaż raz dokonała zakupów przez Internet. W 2015 roku e-konsumenci wydali na zakupy ponad 25 miliardów złotych, a prognozy mówią, że w ciągu zaledwie pięciu lat, kwota ta może się podwoić.

Jednak wdrażanie platform sprzedażowych to jedno. Drugą, istotną kwestią jest umiejętność przyciągania i zatrzymywania klientów, co wbrew pozorom, może stanowić trudność. Sklepy rywalizują między sobą nie tylko pod kątem cen. Wyniki badań rynkowych pokazują, że przodują te, które są przyjazne konsumentom. Jednak co to znaczy w praktyce?
Przyjazne e-sklepy to takie, które wsłuchują się w potrzeby konsumentów i żywo na nie reagują. Ich funkcje wpływają na łatwość dokonywania zakupów, gwarantując jednocześnie najwyższy poziom obsługi klienta. Warto tu również wspomnieć o szerokich możliwościach płatności, wyboru dostawy przesyłki oraz szybkości dostarczania zamówienia.

Nie można zapominać, że za ecommerce stoją także ludzie, a konkretniej – obsługa.
Przyjazne e-sklepy to takie, do których klient może zwrócić się w razie jakichkolwiek wątpliwości i ma pewność, że w krótkim czasie otrzyma odpowiedź na zadane pytania. Interakcja z klientem i szybkie reagowanie budują zaufanie. Oprócz możliwości kontaktu telefonicznego, lub e-mailowego, warto również prowadzić fanpage marki na Facebooku. W dobie ogromnego „boomu” na media społecznościowe, dobrze jest dać możliwość komunikowania się z marką poprzez wiadomość na Facebooku. Oczywiście pod warunkiem, że właściciel e-sklepu zatrudni moderatora social media, lub też osobiście będzie odpowiadał na wątpliwości klientów.

Nic dziwnego, że wdrażanie platform sprzedażowych obejmuje także obecność w social media. Nie tylko stanowi to darmową promocję e-sklepu, ale także ułatwia kontakt z klientami i daje możliwość interakcji. Oczywiście tylko wówczas, gdy osoba prowadząca fanpage miała wcześniej do czynienia z social media i wie, kiedy i  jakie treści publikować, aby zainteresować odbiorców.

Wracając do samego e-sklepu, proces prowadzący do dokonania transakcji stał się dużo bardziej złożony, a na decyzję, czy dokonać zakupu, czy też nie wpływa coraz więcej czynników, jak chociażby szybkość realizacji zamówienia. Dlatego też możliwość płacenia szybkimi płatnościami jest dziś wręcz koniecznością. Opierają się one na zasadzie prowizji, która wynosi zazwyczaj 1-2%, jednak znacząco oszczędzają czas na księgowanie wpłat, dzięki czemu klient znacznie szybciej otrzyma zamówioną przesyłkę. Nie ma więc miejsca na tygodniowe oczekiwanie przez klientów na zamówienie. Liczy się czas, a osoby, które jednego dnia dokonały transakcji, a drugiego otrzymają przesyłkę z pewnością to docenią.

E-sklepy muszą przemawiać do użytkowników nie tylko poprzez oferowanie atrakcyjnych cen, ale także przez wysoką funkcjonalność całego serwisu. Równie istotne są aspekty wizualne strony. Jeżeli ta jest nieczytelna, nieintuicyjna oraz panuje w niej chaos, to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że klient przejdzie do konkurencji.

Co roku grono osób dokonujących zakupów w sieci powiększa się, a na rynek wkracza zupełnie nowe pokolenie konsumentów, którzy od najmłodszych lat mają kontakt z Internetem i nowymi technologiami. Dzisiejsi klienci są nie tylko wymagający, ale też wybredni, co wynika z dużej konkurencyjności w branży ecommerce. Dlatego też nawet najlepsza oferta nie będzie w stanie się wybronić, jeżeli e-sklep nie będzie spełniał powyższych standardów.

 

+ There are no comments

Add yours