Personalizacja treści w Internecie

Personalizacja treści w Internecie


Do głównych celów komunikacji marketingowej należy sprzedaż oraz budowanie długofalowych relacji, między marką, a klientem. Dziś często odchodzi się od masowej komunikacji, na rzecz spersonalizowanych komunikatów.

 

Dzięki ogromnemu zasięgowi, Internet jest dziś najbardziej popularnym narzędziem marketingowym. Umożliwia on dotarcie z komunikatem do odbiorców na całym świecie, ale również daje możliwość przesyłania komunikatów reklamowych pod kątem indywidualnych preferencji odbiorcy.

Personalizacja może okazać się niezwykle skutecznym działaniem marketingowym.
Treści, które są dostosowane do potrzeb konkretnego odbiorcy, dają poczucie, że jest on wyjątkowy i wyróżniony. Dodatkowo, świadomość, że przekaz został stworzony specjalnie pod daną osobę wpływa na zwiększenie zainteresowania przesłanym komunikatem.

Personalizowanie treści reklamowych w Internecie to proces złożony. Składają się na nie kampanie reklamowe, jak również wiadomości, czy spersonalizowane wyniki wyszukiwania w Google. Dzięki dynamicznemu rozwojowi tej metody, przesyłane komunikaty są na tyle dopasowane, że sugerowany materiał najczęściej odpowiada oczekiwaniom odbiorcy.

Dostosowane przekazy przyjmują różnorodne formy – może to być bezpośredni zwrot imienny do osoby odwiedzającej witrynę („Witaj, Magdo!”), czy też wykorzystanie bardziej szczegółowych informacji w celu dopasowania zawartości strony do potrzeb użytkownika.

Tego typu rozwiązanie zostało rozwinięte przez te firmy, których główne dochody pochodzą z rozpowszechnianych komunikatów reklamowych. Targetowanie przekazów reklamowych gwarantuje skuteczność przy niskim nakładzie finansowym, a internet oferuje największe możliwości techniczne.

 

Wpadki, czyli pułapki mechanicznej personalizacji

Personalizację treści stosuje się nie tylko w przekazach reklamowych, ale również w różnego rodzaju mediach społecznościowych. Kampanie reklamowe w social media oparte na personalizacji powinny być jednak wcześniej dobrze przemyślane.
Swego czasu portal Facebook postanowił stworzyć aplikację „Rok Użytkownika”, która stanowiła podsumowanie ostatniego roku danej osoby. Przesyłano spersonalizowane komunikaty dotyczące rocznicy opublikowania zdjęcia, czy statusu użytkownika.

Dochodziło więc do absurdalnych sytuacji, w których to użytkownicy otrzymywali przypomnienie o wydarzeniu, o którym raczej chcieliby zapomnieć, lub też takie, które nie są przyjemne (np. zdjęcie z nogą w gipsie, czy zdjęcie rozbitego auta) z dopiskiem wygenerowanym przez Facebooka: „Agato, na Facebooku troszczymy się o Ciebie i Twoje udostępnione wspomnienia. Mamy nadzieję, że powrót do tego posta sprzed 2 lat sprawi Ci radość!”

Nie sposób nie wspomnieć tu o sytuacji Erica Meyera, projektanta stron internetowych, którego córka zmarła na raka. Po pewnym czasie Facebook przesłał mu komunikat, na którym było jej zdjęcie, wraz z dopiskiem „dzięki Tobie to był wspaniały rok!”

 

Google wiedzie prym

Proces internetowej personalizacji w największym stopniu rozwinął się w świecie reklamy. Specjalistą w tym zakresie stało się Google, wykorzystujące linki sponsorowane AdWords oraz pocztę Gmail. Dodatkowo, Google zamierza wprowadzić ulepszony system reklamowy Customer Match, dzięki któremu we współpracy z firmami, z których korzysta dana osoba, tworzona będzie specjalna baza. W efekcie, internautom wyświetlać się będą materiały powiązane z usługami, z jakich korzystali dotychczas.

Jak wygląda to w praktyce? Google otrzymuje od firm adresy e-mail użytkowników korzystających z ich usług. Firma przypisuje je do danych kont i kieruje reklamę w  ten sposób, żeby odbiorca dostawał treści reklamowe powiązane z firmą, z którą miał kontakt w przeszłości.

 

Sukces w Internecie odniesie ta firma, która wyróżniać się będzie pomysłowością, innowacyjnością, indywidualnym podejściem do klienta oraz atrakcyjnością przekazu.

Personalizacja jest procesem coraz bardziej docenianym przez przedsiębiorstwa. Ta witryna, która okaże się być bardziej przyjazną dla użytkownika oraz lepiej odpowie na jego potrzeby, może okazać się najskuteczniejszą w działaniach sprzedażowych, dzięki czemu zdobędzie wielu lojalnych internautów.

 

 

 

 

 

+ There are no comments

Add yours