Usability sklepów internetowych

Usability sklepów internetowych


Zakupy przez Internet są wygodną alternatywą do tradycyjnego chodzenia po sklepach. Jest to rozwiązanie nie tylko wygodne, ale także pozwalające zaoszczędzić czas. W związku z rosnącą konkurencją na rynku ecommerce, pojawia się coraz większa potrzeba wychodzenia naprzeciw potrzebom klienta.

Fakt, że klienci sklepów internetowych mają dziś ogromny wybór sprawia, że mają oni coraz większe wymagania. Liczą się nie tylko niskie ceny, czy atrakcyjna oferta, ale także wygodne użytkowanie strony internetowej sklepu. Za komfort i łatwość kupowania odpowiada usability, czyli użyteczność.

W praktyce oznacza to budowanie sklepów online charakteryzujących się wysoką intuicyjnością użytkowania. Poszczególne elementy sklepów internetowych znajdują się zazwyczaj w tych samych miejscach na stronie. Przykładowo – wirtualne koszyki sklepowe znaleźć można najczęściej w prawym górnym rogu witryny, a gdy klient chce dokonać zakupy, klika w baner z napisem „kup teraz”, lub „przejdź do koszyka”.

Zakupy bez rejestracji

Pewien brytyjski portal specjalizujący się w nowych technologiach przeprowadził ankietę, z której wynikało, że blisko 30% użytkowników e-sklepów rezygnuje z zakupów, jeżeli konieczna jest wcześniejsza rejestracja. Wynika to z faktu, że duża część zakupów jest spontaniczna, a dodatkowo wykonywana jest za pośrednictwem urządzeń mobilnych, więc  rejestracja jest po prostu niewygodna i czasochłonna. 

Im mniej tekstu, tym lepiej

Zbyt dużo tekstu na stronie wpływa na brak czytelności. W przypadku natłoku informacji, klienci czują się zagubieni, co wpływa na obniżenie komfortu zakupów.

Cross-selling

Podczas dokonywania zakupów w sklepie internetowym, warto stworzyć sekcję cross-selling, dzięki której obok oglądanych właśnie produktów (np. spodni), pojawią się inne, pasujące do danej rzeczy (np. pasek, czy bluzka). Pozwala to pokazać klientowi produkty, które mogą być dla niego przydatne.

Dzięki temu, klient dokona zakupu produktów za jednym razem – wzrasta więc nie tylko zadowolenie klienta z powodu oszczędności czasu, ale także zyski firmy z powodu powiększonego zamówienia. Dodatkowo, badania przeprowadzone wśród internautów korzystających z e-sklepów, wykazały, że nie przeszkadza im sekcja sugerowanych produktów, o ile oczywiście nie są one prezentowane w sposób natrętny.

Łatwy kontakt

Możliwość łatwego kontaktu z biurem obsługi klienta jest rzeczą niezbędną, jeżeli strona chce nosić miano użytecznej. Numer telefonu, czy adres e-mail powinny być łatwe do znalezienia. A im więcej form kontaktu udostępnia firma, tym większym cieszy się zaufaniem wśród klientów.

Usability strony internetowej często decyduje o jej sukcesie. Wiele osób rezygnuje z zakupu w danym sklepie, jeśli ten nie jest przejrzysty i łatwy w obsłudze. E-sklep ma być przede wszystkim wygodny w użytkowaniu dla klientów. Musi być też intuicyjny, tak, żeby osoba odwiedzająca go po raz pierwszy, bez problemu się w nim odnalazła. Użyteczność sklepu jest zagadnieniem niezwykle szerokim. Oprócz zadowolenia klienta, zadowoleni są także przedsiębiorcy, których zyski, dzięki zadowolonym klientom rosną.

 

 

+ There are no comments

Add yours